Wednesday, July 10, 2013

Week 1 EOC: My Voice

As  an  audio  professional  it  is  in  my  best  interest  to  observe  the  world  around  me  in  relation  to  sound.  Whether  it  be  the  melody  of  birds  chirping,  the  intensity  of  screeching  tires  in  traffic,  or  the  serenity  of  raindrops  tapping  on  the  window  pane.  Each  day  presents  unique  opportunities  to  capture  audible  images.  Sound  is  everywhere,  and  it  helps  to  paint  the  picture.  For  example;  if  you  watch  TV  without  sound,  it  is  difficult  to  understand  what  it  is  you  are  watching.  But  if  you  listen  to  the TV  without  watching,  you  can  visualize  what  you  are  hearing.  By  listening  to  my  surroundings,  I  can  have  a  clearer  idea  of  what  is  needed  to  bring  a  scene  to  life,  or  which  sound  effects  can  be  used  together  to  make  a  more  realistic  sounding  car  accident,  or  even  matching  the  sound  of  a  gun  shooting  a  metal  target.  Similar  to  anyone's  fingerprints,  no  two  sounds  should  be  exactly  alike.  Meaning,  two  dogs  barking  in  a  quiet  neighborhood  should  have  variety  in  tone,  rhythm,  consistency,  and  even  pitch.  One  dog  may  be  older  and  have  a  wheezy  sounding  bark,  while  the  other  could  be  a  smaller  dog  with  a  higher  pitched  yapping  bark.  In  this  line  of  work,  one  can  never  have  too  many  “dog  barking”  or  “bird  chirping”  sound  bytes  in  their  personal  sound  effects  catalogue.  A  sound  recorder  should  be  attached  to  the  sound  designer’s  hip  at  all  times.  With  more  variety  brings  a  deeper  sense  of  realism.  How  many  times  have  you  heard  the  same  sound  byte  of  a  woman  screaming  in  more  than  one  horror  movie?  Or  the  sound  of  children’s  laughter  in  a  diaper  commercial  and  a  Chuck  E.  Cheese  ad.  Reality  shows  are  infamous  for  recycling  sounds  bytes.  In  my  opinion,  it  is  because  the  sound  editor  lacks  range  in  his  sound  effects  library.  Just  as  no  two  sound  bytes  should  be  alike,  no  sound  is  too  distinct.  If  I  needed  the  sound  of  someone  getting  stabbed,  for  a  Foley  project.  I  can  always  improvise.  Maybe  try  cutting  into  a  watermelon  or  raw  meat,  the  fun  comes  with  experimenting.  Along  with  being  able  to  capture  sounds,  one  in  the  audio  industry  should  be  able  to  describe  and  communicate  the  type  of  sound  required  for  each  project.  In  the  field,  it  is  common  to  work  with  other  people.  Whether  it  be  talent  or  director,  either  of  these  will  be  depending  on  me  as  the  professional  to  convey  what  is  needed  to  add  color  to  a  certain  scene  or  act.  Or  even  when  recording  music,  deciding  which  effects  to  use  to  make  the  talent  sound  even  more  talented.  Maybe  a  delay  here?  A  little  reverb  after  the  chorus?  With  so  many  effects  to  choose  from,  even  the  worst  singer  can  make  a  hit  record.  That's  the  beauty  of  it,  to  be  able  create  an  audible  masterpiece  from  scratch.  The  behind  the  scenes  work  which  goes  un-noticed  to  the  untrained  ear  (if  done  correctly),  is  what  motivates  those  in  this  creative  field.  To  be  sound  Gods  and  being  a  part  of  history  by  creating  beauty  for  others  to  enjoy.  This  is  why  we  spend  countless  hours  staring  at  computer  screens,  listening  to  the  same  audio  loop  until  it  loses  it's  meaning.  To  show  off  our  passion  and  share  that  same  passion  with  millions  of  others  just  like  us.  Because  every  project  you  work  on  will have  your  name  on  it,  it  is  another  opportunity  to  showcase  some  skills  of  your  own.  Skills  ranging  from  A.D.R.  (added  dialogue  recording)  to  mastering.  Because  one  in  this  profession  usually  has  his  or  her  hand  in  every  aspect  of  the  industry.  One  will  never  go  hungry  in  the  audio  industry  if  they  are  jack  of  all  trades  and  master  of  them  as  well.  An  audio  professional  can  always  jump  around  in  the  field  if  there's  ever  a  need  for  something  new  and  refreshing.  Movies,  live  sound,  voice  acting,  broadcasting,  and  even  audio  books.  the  possibilities  are  endless!  In  addition  to  recording  sounds,  being  aware  of  acoustics  of  a  recording  area,  proper  microphone  placement  and  handling  is  key  to  capturing  optimum  sound  quality.  A  great  orchestra  can  sound  dull  if  the  acoustics  of  a  room  aren't  suitable  for  recording  and  or  proper  recording  techniques  are  not  practiced.  Techniques  such  as  placing  a  microphone  at  a  45  degree  angle  above  or  below  the  speakers'  mouth  to  avoid  any  unwanted  popping  sounds.  Proper  handling  of  microphones  is  just  as  important,  blowing  into  a  ribbon  microphone  can  cause  damage  and  be  quite  costly.  Knowledge  of  audio  equipment  is  also  a  requirement  in  this  advancing  field.  Staying  up  to date  with  the  latest  consoles,  microphones,  and  even  software  as  well  as  the  more  traditional  resources  to  recording,  as  some  artists  prefer  using  the  "old  school"  method.  Digital  or  analog,  Pro-Tools  or  Logic,  to  be  familiar  and  confident  in  one's  abilities  to  perform  in  the  industry  might  be  the  edge  needed  to  gain  the  upper-hand  in  this  very  competitive  market.  As  a  professor  once  advised  me,  "If  you  want  to  work  for  Cirque  du  Soleil,  learn  to  speak  French".  The  slightest  advantage  could  mean  getting  hired  or  getting  passed  up.  Even  something  as  minor  as  wrapping  cables  correctly  can  be  the  determining  factor  which  bends  in  your  favor.  Never  stop  learning!  And  don't  get  too  comfortable  or  too set  in  your  ways.  Try  new  techniques,  play  with  different  microphones  and  different  pickup  patterns  to  achieve  your  audio  signature.  The  same  way  a  movie  director  uses  unique  camera  angles  to  depict  a  shot,  an  audio  engineer  should  use  unique  and  distinctive  audio  techniques  to  portray  the  desired  effect.  Instead  of  resorting  to  the  generic  sound  bytes,  why  not  think  outside  the  box  and  create  something  fresh?  Bringing  creativeness  to  the  table  appeals  to  artists  who  feel  their  art  is  "restricted"  when  working  with  someone  they  can't  relate to  artistically.  They  say  if  you  work  at  doing  something  you  love,  you  will  never  work  a  day  of  your  life.  Working  in  an  artistic  environment  doing  what  you  love  is  the  ultimate  payout.                                          

No comments:

Post a Comment